Co s námi bude?

26. března 2015 v 19:25 | Kemata |  Téma týdne
O zániku evropské civilizace, jak ji známe již několik století, se toho řeklo již mnoho. Někdo se kloní k názoru, že nás zahubí příliv přistěhovalců, islám, nebo že jednoduše sami vymřeme. Někdo je optimista a tvrdí, že pokud naše civilizace přečkala dvě světové války, zvládneme již všechno.

Přiznávám, že i v této otázce jsem nějaký čas patřila spíše k tomu optimistickému proudu. Máme kořeny, máme technologie, vyvíjíme se, jsme schopni alespoň částečné sebereflexe a minimálně do nedávna jsme v porovnání s jinými částmi světa byli tou klidnější oblastí.

Jenže poslední dobou pochybuji - a není to jen kvůli tomu, co se aktuálně děje ve světě. Je to kvůli tomu, jakými lidmi jsme se stali my sami, kam se naše charaktery dostaly v posledních desetiletích, vlivem rozvoje technologií a díky klidnější situaci.


Jak jistě víte, včera bylo oznámeno, že jeden člen One Direction opouští skupinu. Na tom není nic zvláštního, stává se to, někde i častěji, někde i tím horším způsobem, kdy někdo ze skupiny zemře. Co mě ale zarazilo, byla reakce lidí (z převážné části děvčat různého věku, ale nediskriminuji ani případné chlapce). Je pochopitelné, že někdo automaticky začne přemýšlet o rozpadu skupiny. Což ale není nutné, některé skupiny změnily své obsazení kompletně a stále fungují (možná to není ono, ale pořád tu jsou).

Chápu, že na internetu se nedá věřit všemu, ale podle reakcí některých lidí, kteří se v tamní komunitě pohybují, jsem pochopila, že je možné, aby minimálně jedna osoba na tomto světě kvůli odchodu (zcela dobrovolném) jednoho člena ze skupiny spáchala sebevraždu.

Víte, mě to děsí. Jistě, nemůžu automaticky tušit, zda byla z Evropy, když navážu na předchozí odstavce, ale je pravda, že v Evropě má tato skupina velmi silnou fanouškovskou základu. A že bohužel jen v dnešní Evropě (a případně severní Americe) jsou lidé, pro které něco takového znamená konec světa. Nedokáží si představit žádnou větší tragédii a patrně také žijí v nějakém naprosto jiném světě. (Předešlý den došlo k ohromnému leteckému neštěstí, ale to je v některých kruzích naprosto jedno...)

Chápu, že velká část z této skupiny je mladší. Že jsme také byli smutní, když se nám náhle "zhroutil" svět. (Vzpomeňte si na Lvího krále.) Jenže je podle mě zhroucení a zhroucení. A že i tak mají existovat určité hranice, zvlášť když ten fandom dospěl do stádia, že tam v pohodě poznáte i patnáctileté a starší osoby, které ale vyvádí naprosto stejně.

Víte, je mi to k pláči. To, kam naše společnost směřuje, když nás rozhodí tohle - ale i jiné věci. Jak nadáváme, když na pět minut vypadne elektřina, autobus má zpoždění, a když se stane jakákoliv další pitomost. A nejen, že si nevážíme, jsme strašně zlenivělí. Nejen prokrastinace u studentů, která je v určité míře přeci jen zdravá, ale když zabrousíte do mladších ročníků, budete se divit, kolik dětí je líných přemýšlet. Nebo dělat něco, co je nebaví - proč taky, když je k tomu nikdo nedonutí, ani rodiče, ani škola.

A tak opravdu nevím, jak dlouho s tímhle tahle civilizace může přežít.
 

15 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Žolanda | E-mail | Web | 26. března 2015 v 19:34 | Reagovat

Velmi zajímavé zamyšlení ;)

2 Illumináti | Web | 26. března 2015 v 19:40 | Reagovat

wow
              such téma týdne
          very úvaha
                                                  so článek

3 Leri Goodness | Web | 29. března 2015 v 17:41 | Reagovat

Velice trefné téma, které vypovídá o současné světě a společnosti. Už jen to, že "mír" trvá 70, naposledy od 2.sv. války, je přece jen trochu divné, když se nad tím člověk zamyslí. Dříve se válčilo každou chvíli...nedokážu si představit, že by se minulost opakovala. Zvlášť jestli by to mělo stejný, nebo ještě drastičtější průběh...To lidstvo utváří dějiny.

4 Kemata | E-mail | Web | 29. března 2015 v 19:09 | Reagovat

[3]: Je to hodně divné, navíc zrovna v Evropě, kde už jen ten počet národností žádá nějakou válku... Utváří a jednoho dne se prostě samo zahubí.

5 ASH | Web | 29. března 2015 v 20:49 | Reagovat

Také jsem někde četla, že když svět přežil dvě války, přežije všechno. Nedalo mi to a musela jsem se zasmát. Ten, kdo to napsal si očividně neuvědomuje, že mentalita lidí byla v té době úplně jiná. Kdyby dnes vypukla válka, tak by to mnoho lidí nezvládlo už jen z toho důvodu, že jsou tak zpohodlnělí a zvyklí mít všechno hned a tady a kompromis a omezení jsou pro ně sprostá slova. Dokáži si představit, co za peklo by vypuklo, kdyby na pár dní v celém státě nešla elektřina. Na ní jsme se stali šíleně závislí. Navíc díky všemožným dostupným službám už člověk prakticky není soběstačný a těžko říci, zda by bez obchodů s jídlem dokázal přežít.

Pokud jde o to myšlení, tak s tvým názorem souhlasím. I když bych řekla, že se to netýká jen mladších ročníků. Jsem na vysoké škole, a přesto jsem považována za divnou, neboť přemýšlím a jsem schopna sdělit svůj názor, čehož většina očividně dělá potíže.

6 stuprum | Web | 30. března 2015 v 0:13 | Reagovat

Meteorit nás smete. :)

7 Eli | Web | 30. března 2015 v 12:03 | Reagovat

Zajímavý článek shrnující hodně myšlenek, které sama mám. Svět blbne. Řeší se blbosti, neřeší se to podstatné, mnohým některé důležité momenty jejich životů ani nedojdou... A není to problém Evropy, ale celého světa, nehledě na "politickou situaci", bohužel. Ale pořád to tu stojí za to, i když člověk někdy to dobré musí chvilku hledat.

8 Kemata | E-mail | Web | 30. března 2015 v 15:57 | Reagovat

[5]: S tou VŠ mi to přijde dost smutné. Zřejmě jsem naivní, ale i tak doufám, že alespoň tam to nebude tak rozšířené a spíš nemyšlení bude to divné... No, co se dá dělat.

[6]: A dopadneme jako dinosauři a jednoho dne se nějaká vyspělá a inteligentní rasa bude dohadovat, jaká byla vlastně barva naší kůže. :)

[7]: Netvrdím, že to za to nestojí, v mnoha ohledech je to lepší - přeci jen, taková úmrtnost dětí, či i věci ještě minulého století, souzení gayů i nerovnost mužů a žen. Otázkou je, jestli je pak dobrý přístup dneška, přehnaný feminismus a šílené "zrovnoprávňování" a jak moc nás ovlivňuje to, že máme veskrze vše a sotva známe to, že jsme z pěti děti a dospělosti se dožijeme jako jediní.

9 Willy | E-mail | Web | 30. března 2015 v 18:41 | Reagovat

Doporučuju si přečíst něco od Ericha Fromma. Mít nebo být či Strach ze svobody :-)

10 chantalumbrella | Web | 14. dubna 2015 v 11:35 | Reagovat

Článek je dobrý a souhlasím s tím. Zjišťuji sama u sebe, že čím víc mám techniky kolem sebe, tak jsem líná přemýšlet. Dřív jsem četla knihy,  teď mi čas zabírá tablet, počítač...

Sama se pohybuju ve fandomu a přijde mi pitomost vyvádět kvůli tomu... Neřeknu, kdyby umřel, ale on žije a tak, jak chce on! Tak nač se stresovat.

11 Victoria Cool | Web | 14. dubna 2015 v 11:36 | Reagovat

Je to vtipné, že se nejdou holky které vezme taková pitomost jako odchod Zayna.

12 Lena | 14. dubna 2015 v 12:52 | Reagovat

Mne príde k plaču skôr to že niekto vôbec počúva sračky ako 1D. Ale všeobecnosti: naprosto súhlasím.

13 simici-ziji | Web | 14. dubna 2015 v 13:09 | Reagovat

No jo, to jsou holt lidi.

14 simici-ziji | Web | 14. dubna 2015 v 13:11 | Reagovat

[11]: Zyana? Vidíš, o Uan Ďyrekšn vím pouze to, že je to jakási panda nafoukaných pitomců, kteří si o sobě myslí, jak nejsou "úžasní a pěkní".

15 nefrisim | Web | 14. dubna 2015 v 13:38 | Reagovat

Úplná pravda, to ano. Ale vzhledem k tomu, že změnit dobu asi nepůjde, je nejlepší se na to vybodnout.
Jak se říká, veselá mysl půl zdraví...

16 IrethClare | Web | 14. dubna 2015 v 13:46 | Reagovat

Dobrý a trefný článek. K tomu snad nic jiného nejde dodat :)

17 Loira | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 14:37 | Reagovat

Oh, to je opravdu děsivé! Jak někdo může... Já žádné skupiny neposlouchám, ale i kdybych poslouchala, tak spáchat sebevraždu? To jako fakt?!

18 Netty | E-mail | 14. dubna 2015 v 14:45 | Reagovat

[2]: Jako fakt? :/

19 erw | 14. dubna 2015 v 15:08 | Reagovat

nechápu vás. 1D je hrozná kapela která kopčí!

20 Anička | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 16:20 | Reagovat

Ahoj! Mě to přijde také strašně ubohé, zabít se kvůli pitomému rozpadu skupiny! A také hodně neohleduplné! Chudáci jejich rodiče a ostatní blízcí! Navíc, jak píšeš jsou na světě horší věci! Tyhle holky jsou prostě strašně hloupé! Někdo se jich možná bude zastávat, ale pro mne je to naprosto nepochopitelné!

21 Jeremiáš | Web | 14. dubna 2015 v 16:24 | Reagovat

Souhlasím. Místo toho, abychom stavěli na základech stvořených v minulosti, věnujeme mnohdy zbytečně mnoho pozornosti hloupostem. 1D tu je dnes a zítra tu už nebude.

22 Terka | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 16:33 | Reagovat

S tvým článkem nemohu jinak, než souhlasit. Přijde mi děsivé, jak se určitá skupina lidí kvůli něčemu tak bizarnímu, jako je odchod někoho z kapely, dokáže zbláznit. To už by vážně chtělo zavolat do blázince. :D Ačkoli, ten by byl za chvilku plný... :D

23 Lerry | Web | 14. dubna 2015 v 16:53 | Reagovat

Tvůj článek všechno úplně naprosto vystihl. To s One Direction, jsem si jistá, že to musí být těžké i pro toho člena, který odešel, protože slišet ve zprávách, že se kvůli němu někdo zabil není taky moc příjemný - ale už jen to, že se kvůli tomu někdo chce zabít.. Život jde dál, pořád tu ta kapela bude, ale s někým jiným. A měli by pochopit, že nic není věčné. Ani kapely. Jednoho dne se rozpadne celá, ale pak příjde zase nová.. Já si myslím, že lidé zemřou tím, co dělají. Toiž, stáváme se pořád více a více závislí na moderních technologiích, na elektrice.. když vypadne elektřina, jsme totálně nahraní. Myslím si, že lidstvo zemře na tohle. Že se samo zničí. Jednoho dne určitě. Protože nic netrvá věčně, ať je to život zvířete, život člověka, život kapely, život druhu nebo život planety. Všechno to má jinou životnost a všechno vydrží něco jiného, ale stejně to zemře.

24 surpan | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 17:02 | Reagovat

Povedené. Taky jsem patřil k těm optimističtějším lidem, ale když vidím některé lidi, musím se do optimismu tlačit :-D.
Ale zabít se kvůli odchodu člena skupiny? Ti lidi jsou opravdu magoři. Ještě že za mých mladých let se rozpadl jenom Lunetic :-D

25 Marillee | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 17:35 | Reagovat

Líbí se mi ta celková myšlenka a jak jsi začala. :D Čekala jsem nějaký článek o konci evropského obyvatelstva, ale pojala jsi to hezky.

Já si pamatuju, když vyšel Avatar. To taky byla bláznovina (ten film mám ale ráda). Snad 2 lidi (?) spáchali sebevraždu, když se dozvěděli, že planeta Pandorra s modrými, 3 metrovými obyvateli neexistuje. Ale mám pocit, že to byli Američani.

Btw já jsem v tomhle optimisto-realista. Věřím Hawkingovi - pokud přežijeme dalších 100 let, pak přežijeme cokoliv. :)

26 hellboy | Web | 14. dubna 2015 v 19:52 | Reagovat

To tvoje myšlení je skvělý, jinak sdílím tvohe emoce i názor:-)

27 fakynn | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 21:08 | Reagovat

Já mám onou zmiňovanou skupinu ráda a hlava mi nebrala ani to, že kvůli tomu někdo brečel. Kdyby umřel, no dobře, ale odešel? Stejně se vrátí nebo půjde na solovku (na které stejně je), ale nezmizel úplně, tak fakt nechápu tu logiku.
A dokonce jsem slyšela, že sebevraždu spáchalo přes sto fanynek, nevím, co je na tom pravdy, ale jestli opravdu ano, a u některých fanatiček bych se nedivila, je to něco neskutečného a tahle společnost opravdu spěje do záhuby.

28 Pražský poděs | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 21:43 | Reagovat

Ať všichni chcípnou...
(hlavně ty, co se chtěj zabíjet kvůli odchodu někoho z tý divno pseudohudební skupiny). Vážně, pokud někdo takhle uvažuje, tak je to fakt smutný. A těžko říct, jestli taková existence bude mít na tomhle světě eště nějakej smysl. Zabíje se kvůli One direction. Achjo. O to je právě horší, že se třeba někdo fakt zabil. Kvůli něčemu takovýmu.
Stejně je ten odchod jenom marketingovej tah...

29 Ginger White | Web | 14. dubna 2015 v 21:44 | Reagovat

Zajímavá úvaha a dobře napsaný článek :)

30 Evil | Web | 15. dubna 2015 v 1:23 | Reagovat

směřujeme do Absurdistánu :)

31 Grumpy | Web | 15. dubna 2015 v 5:49 | Reagovat

Mluvíš mi z duše, moc pěkně napsáno! Zastávám dost podobný názor - máme všechno, co bychom mohli chtít, a ještě mnohem víc, nicméně si nikdy nepřestaneme stěžovat na pitomosti a hrotit pitomosti (viz. one direction - o odchodu nějakého člena jsem navíc neměla ani páru :-D - pro jiné je to hokej, formule, móda nebo kdoví co). Jsem tak hrozně zpohodlnělí, žijeme si ve vlastní bublině a tak nějak si nechceme připustit, že by to nemuselo být takhle už napořád.

32 Kitty 11 | Web | 15. dubna 2015 v 10:06 | Reagovat

Dobrý a zaujímavý článok

33 naoki-keiko | Web | 17. dubna 2015 v 22:51 | Reagovat

Já bych tomu říkala degradace lidstva. Jistě, umím si představit, že se dav fanynek rozpláče, i já jsem fanynkou (i když trochu jiných věcí) a takový ten zápal s určitými emocemi si pěstuju taky. Jenže k tomu všemu si umím představit horší problém a katastrofy než je nějaká "tragédie" mého fanouškovského zájmu.
Ohledně toho fanouškovství- to má být stav, který nám má dělat dobře, má nám to umožnit nové kontakty s lidmi a zajistit příjemné vzpomínky na stáří. A ne, že se kvůli tomu budu podřezávat nebo zabíjet zvířátka :/ (i takové případy se našly) -_-"

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama